"
Świat, który nadejdzie" filmem otwarcia 11. American Film Festival. W programie także "
Tesla", "
Palm Springs" i "
Kajillionaire". Dziś rozpoczyna się sprzedaż akredytacji dziennikarskich i branżowych.
Łączenie ducha niezależnego kina z gwiazdorskimi kreacjami – to jeden ze znaków rozpoznawczych filmów w sekcji Highlights prezentowanej podczas American Film Festival. W tegorocznym programie sekcji tradycyjnie znajdą się produkcje, które wyszły spod ręki niezależnych reżyserów amerykańskich, a które uświetnione zostały występami najlepszych aktorek i aktorów z Hollywood. W tym roku na szczególną uwagę zasługuje także sekcja American Shorts — udowadnia, że krótkie metraże często mają w sobie większą energię niż niejeden film pełnometrażowy. Program "szortów" został przygotowany we współpracy z warszawskim festiwalem CINEMAFORUM.
Na 11. edycję American Film Festival – połączoną z 20. MFF Nowe Horyzonty – zapraszamy od 5 do 15 listopada. Dziś rozpoczyna się sprzedaż akredytacji dziennikarskich i branżowych na festiwale (Uwaga! Liczba akredytacji jest mocno ograniczona; obowiązuje jedna akredytacja na oba wydarzenia). Pełen program 11. AFF i 20. NH poznamy 20 października, sprzedaż pojedynczych biletów rozpocznie się 22 października.
AFF otworzy prezentowany w konkursie głównym niedawno zakończonego festiwalu w Wenecji "
Świat, który nadejdzie" (dystrybucja w Polsce UIP) z
Vanessą Kirby, nagrodzoną we Włoszech za najlepszą rolę kobiecą (w filmie "
Pieces of a Woman"). W dramatycznej opowieści o samotności i poszukiwaniu bliskości, rozgrywającej się w dziewiętnastowiecznej farmie na odludziu, towarzyszą jej
Katherine Waterston,
Christopher Abbott i
Casey Affleck, który był także jednym z producentów filmu. "
Świat, który nadejdzie" jest porównywane do głośnego "
Portretu kobiety w ogniu": pochodzącej z Norwegii reżyserce,
Monie Fastvold, podobnie jak
Céline Sciammie, udało się niezwykle subtelnie zbudować tu napięcie emocjonalne.
Michael Almereyda (znany wrocławskiej publiczności z "
Marjorie Prime" z 2017 roku) – nestor i jednocześnie
enfant terrible amerykańskiego kina indie – prezentuje nietuzinkową i autorską biografię wybitnego wynalazcy serbskiego pochodzenia, Nicoli Tesli. W roli tytułowej –
Ethan Hawke, idealnie oddający neurotyczność inżyniera, a w roli antagonisty i pracodawcy Tesli, Thomasa Edisona –
Kyle MacLachlan (legendarny agent Cooper z "
Miasteczka Twin Peaks"), obaj współpracujący z
Almereydą już od jego głośnego "
Hamleta" sprzed 20 lat. W styczniu tego roku, na festiwalu Sundance, "
Tesla" został uhonorowany nagrodą im. Alfreda P. Sloana dla wybitnego filmu fabularnego o tematyce naukowej.
"
Kajillionaire", również prezentowane na ostatnim festiwalu Sundance, to wymykające się kwalifikacjom gatunkowym przewrotne dzieło autorstwa pisarki i artystki wizualnej,
Mirandy July, znanej fanom niezależnego kina amerykańskiego dzięki filmom "
Ty i ja i wszyscy, których znamy" oraz "
Przyszłość". Świetni jak zwykle
Debra Winger i
Richard Jenkins wcielają się tu w role nieudolnych oszustów, a wciągnięta w ich kolejny niecny i szalony plan Melanie (
Gina Rodriguez), wywraca dziwacznie skonstruowany świat duetu i ich córki do góry nogami.
Hasło "żyj jakby jutra miało nie być" stało się kanwą dla oszałamiającego scenariusza pełnometrażowego debiutu fabularnego
Maksa Barbakowa – "
Palm Springs" – który również z Sundance trafi na AFF (dystrybucja w Polsce Gutek Film/Monolith). Porównywana do "
Dnia świstaka" komedia ma szansę stać się – podobnie jak film z
Billem Murrayem i
Andie MacDowell – ponadczasowym przebojem, nie tylko dzięki genialnym aktorom młodszego pokolenia,
Cristin Milioti ("
To musisz być ty", serial "
Fargo") i
Andyemu Sambergowi ("
To tylko seks", serial "
Brooklyn 9-9"), ale i zawsze aktualnemu tematowi: czy miłość do grobowej deski jest możliwa?
Sekcja American Shorts – we współpracy z festiwalem CINEMAFORUM
Czy możliwe jest intymne zbliżenie z zachowaniem dystansu społecznego? Jak cienka jest granica między przyjaźnią i pożądaniem? Do czego, oprócz zabawy z dziećmi, mogą posłużyć klocki? Co może pójść nie tak, gdy zaprosisz kolegów na wspólne oglądanie filmów pornograficznych?
fot. "Blocks", reż. Bridget Moloney
Tego wszystkiego dowiedzą się ci, którzy obejrzą filmy krótkometrażowe z sekcji American Shorts – stworzonej wspólnie z festiwalem CINEMAFORUM. Tej formy twórczości brakowało jak dotąd na American Film Festival, a to ona jest bardzo często oazą wolności dla młodych twórców i twórczyń, którzy korzystają z niej, by przewrotnie, odważnie i nierzadko dowcipnie opowiadać o współczesnych Stanach Zjednoczonych (i świecie w ogóle).
Zbliżenie dyrektorki korporacji i pomywacza okien w "
Squeegee"
Morgana Krantza jest absurdalne i groteskowe, ale jakże aktualne w dobie pandemii. Bohaterowie "
Query"
Sophie Kargman przekonują się z kolei, że rozmowa o seksualności może mieć zaskakujące przełożenie na praktykę. Każda matka będzie zapewne w stanie odnaleźć kawałek swojego losu w egzystencjalnej komedii
Bridget Moloney "
Blocks" (z laureatem Indie Star Award z 2019 roku,
Markiem Webberem, w roli ojca). Wpływ ruchu #metoo jest zaś widoczny w filmie "
Hes the One"
Jessie Kahnweiler, gdzie randka bardzo szybko przeradza się w opresyjną sytuację.
Więcej szczegółów na
americanfilmfestival.pl i
nowehoryzonty.pl.